Program for oktober 2021

Naverhulen i Helsingør

Tirsdag den 5. oktober 2021 kl. 9:15

(Udsat fra marts 2020 og 2021)

Udflugt til Naverhulen i Helsingør

Klubben er stiftet i 1919. Første verdenskrig var færdig, og mange håndværkere vendte hjem efter at have arbejdet i fremmede lande mest sydpå. 16 af dem samledes på "Hotel Du Nord" i Helsingør. De blev enige om, at der skulle være et mødested for berejste håndværkere og stiftede klubben. Medlemmerne af Naverklubben i Helsingør er meget stolte af deres gamle restaurerede håndværkergård fra 1647. En repræsentant for Naverhulen vil fortælle om Naverbevægelsens start i den tidlige middelalder og frem til i dag, samt med lune og humor fortælle små anekdoter om klubbens historie, ligesom en del af Naverhulens rariteter vil blive præsenteret.

Efterfølgende vil der blive serveret 3 håndmadder, drikkevarer er for egen regning. ( Der modtages kun Kontanter )

Fælles transport Mødested:    Taastrup Station

Tidspunkt:                                 9:22 afgang fra Taastrup Station

Pris:                                            kr. 100,-

Betaling:                                    Ved tilmelding

Tilmelding:                                Ved tirsdagsmøderne

Max deltagere:                           30 personer

Turleder:                                    Maj-Britt Andersen    tlf. 21 46 29 63

Kører du selv:                            Så bedes det meddelt turlederen

Onsdag den 6. oktober kl.14:00

Margrete den Første

I Nordisk Film Biografer i Høje-Taastrup.

Kaffe og kage fra kl. 13:30

Filmen Margrete den første foregår i 1402, og en kvinde står i spidsen for et nyt nordisk stor-rige. Margrete har samlet Danmark, Norge og Sverige i en union, som hun egenhændigt styrer gennem sin adoptivsøn, kong Erik.

Unionen er omgivet af fjender, og Margrete planlægger derfor et ægteskab mellem Erik og den engelske prinsesse Philippa. En alliance med England vil kunne styrke Kalmarunionen og sikre den mod angreb. Men en konspiration er undervejs, som sætter Margrete i et umuligt dilemma, der kan koste hende alt.

I rollle som Margrete ses Trine Dyrholm, som tidligere har leveret fremragende præstationer i bl.a. " Dronningen og den skadede frisør"

Overrækkelse af omsorgsprisen 2021 og Underholdning med Nils-Peters

Tirsdag den 12. oktober 2021 kl. 13:00 - kl.16:30

Dørene bliver åbnet kl.13:00 og kl.14:00 vil Bente fortælle hvad der skal ske de næste timer.

Herefter kommer Christian Harrild ( Danske Bank ) og Børge Mogensen ( tidligere formand for Seniorrådet ) med diplomet der følger med Omsorgsprisen 2021.

Navnet på de nominerede kan vi ikke oplyse om på nuværende.

Derefter Underholdningen som planlagt. ( udsat fra april  2021 )

Vi havde fornøjelsen af Nils-Peters glade foredrag i oktober 2020

Nu kommer Nils-Peter igen til OK-klubben i Taastrup, denne gang med klaver og "udstyr".

Vi skal høre sange fra Osvald Helmuth og Benny Andersen med flere.

Udflugt til Omø

Tirsdag den 19. oktober udflugt til Omø

Med afgang fra Høje-Taastrup Station kl.08:00

Vi går en guidet tur på 1-1½ time på Omø

der efter spisning på kroen.

" Vi spiser sammen"

Lørdag den 23. oktober 2021 kl. 12:00 - 14:30

I Pensionisternes Hus, Bygaden 21, Høje Taastrup

Her spiser vi menuen, hvortil der serveres 1 glas vin. Dagen sluttes af med kaffe, småkager og hyggeligt samvær. Alt for kr. 60-

Dagens menu:  Coq au vin

Dessert:  Æblekage

Husk tilmelding til Bente senest onsdagen før.  ( Max. deltagere antal 25 )

Træffes kun mellem kl. 10-12 på Tlf. 29 92 39 98

Min farmor og de andre faldne kvinder

Tirsdag den 26. oktober 2021 kl.14:30 - 16:30

Min farmor og de andre faldne kvinder

( udsat fra februar 2021 )

Henning Frandsen, er historiker, foredragsholder og journalist.

Foredragsholderens farmor fik et "uægte" barn, som hun overlod til sine forældre i Vendsyssel, mens hun selv to toget til Aarhus, hvor hun mødte "farfar" som hun fik fem børn med. Men på intet tidspunkt fortalte hun mand og børn om sin datter i Vendsyssel. Det kom først frem den dag, hun døde.

Historien om de enlige mor fortælles gennem en række kvindeskæbner fra 1700-tallet og op til midten af 1950erne.

Ekstra tur til Assistents kirkegården

Onsdag den 27. oktober 2021 kl.10:30 - 12:30

Assistent Kirkegård

En vandretur med guidet rundvisning

Kirkegården blev oprettet 6. november 1760, fordi det kneb med pladsen på kirkegårdene inden for de københavnske volde. Den er særlig kendt, fordi en række personer ligger begravet her.

Fælles transport Mødested:  Taastrup Station med S-tog kl: 9:10 ( kom i god tid p.g.a. evt nye togtider)

Pris:                                 kr. 60,-

Betaling og tilmelding:  Ved tirsdagsmøderne

Max deltagere:                25 personer

Turleder:                          Johnnie Nielsen  tlf. 93 60 30 26

Hvis du kører selv:          Så bedes det meddelt turlederen.